Is het strafbaar wanneer een onderneming zijn goederen terugneemt wanneer diegene er voor weigert te betalen.

In dit geval wordt er bijvoorbeeld ergens een vloer gelegd. Vervolgens weigert de "klant" te betalen. Is het dan echt strafbaar wanneer de ondernemen zegt. Prima dan halen we hem er toch weer uit?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De materialen zijn van eigenaar gewisseld toen de vloer werd gelegd. Dus betaald of niet, de klant ís eigenaar van de vloer. De leverancier is geen eigenaar meer van de vloer, maar heeft wel een vordering op de klant om voor de vloer te betalen. De vloer is niet een soort onderpand voor die vordering.

Dus nog afgezien van het inbreken, is het zonder toestemming eruit halen van de vloer ook nog diefstal en/of vernieling. En dat is inderdaad strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om de vloer terug te halen zul je toegang moeten hebben tot die ruimte. De "klant" zal je daar waarschijnlijk niet toelaten. Als je de vloer terug wilt halen, moet je dus inbreken, en dat is strafbaar.
bamibal